Verklaring Scouting inzake incident zomerkamp Goes

Scouting vindt het verschrikkelijk wat er is gebeurd op het Scoutingkamp van de Scoutinggroep uit Goes. Het gedrag van deze leidinggevende past op geen enkele wijze binnen de uitgangspunten die Scouting Nederland hanteert. De veiligheid van onze jeugdleden is ons grootste goed. Scouting hanteert hiervoor strenge richtlijnen en protocollen, om ervoor te zorgen dat kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen.

Na de melding van de Scoutinggroep is direct het protocol grensoverschrijdend gedrag in werking getreden. De betrokken leidinggevende is op non-actief gezet. Op het moment van veroordeling wordt hij geroyeerd en kan hij nooit meer lid worden van Scouting Nederland. Het bestuur van Scouting Nederland kan altijd maatregelen nemen als iemand grensoverschrijdend gedrag vertoont. Indien er een strafrechtelijk onderzoek loopt volgen wij dit proces. Tot die tijd wordt de verdachte op non-actief gezet. Als er geen veroordeling uit volgt kan het bestuur alsnog aanvullende maatregelen nemen om de veiligheid in de vereniging te waarborgen.

Scouting Nederland
Scouting Ulestraten