Shadow

4Scouts Event 2022

Verslag 4SCOUTS EVENT 2022

Na een jaar wachten was het weer zover, door de werkgroep 4Scouts, in het verleden bekend van de 4Scouts hikes in Nederland, België en Duitsland, was nu gekozen voor een andere opzet om onze scouts weer een actief programma te bieden.

Deze keer geen eendaags event maar een tweedaagse. Met een overnachting erbij. Op zaterdagochtend werden de deelnemende scouts en staf verwacht bij het station van Meerssen. Kregen daar de groepsindeling en konden per trein vertrekken naar het station van Heerlen. Eenmaal in Heerlen konden ze al hikend en crazy 88-end op weg naar de eindlocatie, de Heikop in Brunssum. Rond 12.00/12.30 uur waren alle groepen binnen en konden we beginnen met het programma van die dag.

In volgorde konden de scouts deelnemen aan het wandelen met boswachter Andre van Natuurmonumenten en kennisnemen van de natuurwetenschappen van de Brunssumerheide. Vragen waarom de bast van een boom onderaan minder glad is dan hogerop, waar het zilverzand voor gebruikt wordt, hoe een vleesetende plant zijn voedsel ‘vindt’ en ga zo maar door. Best wel interessant en leerzaam voor de scouts die door willen groeien op het activiteitengebied ‘natuur’.

De scouts die (nog) niet deelnamen aan de natuurwandeling konden hun ‘hoogte-angsten’ overwinnen op het hoogte parcours. Bjorn, de instructeur van LTV (Leiderschap en Teamvorming), wist het zo over te brengen dat menige scout met hoogtevrees toch die stap zetten om op hoogte dingen veilig te doen die ze eerder niet durfden te dromen. Later kregen we de complimenten van Björn over hoe enthousiast onze scouts waren en het ook aandurfden om hun grenzen te verleggen.

Last but not least hadden de ons ondersteunende explorers een mooie tokkelbaan opgebouwd en daar werd dan ook druk gebruik van gemaakt. Ook hier stond veiligheid hoog in het vaandel en dat bleek ook wel uit het feit dat er geen ongelukken en ongelukjes hebben plaatsgevonden. In dit ‘activiteitenblok’ zat ook het intuïtieve boogschieten, boogschieten op intuïtie. Door Rob, de instructeur en tevens beheerder van de Heikop, werden de scouts ‘ingewijd’ in het boogschieten.

Goede uitleg en daarna oefenen op een schijf en duidelijk was te zien dat sommige scouts het duidelijk ‘in de vingers’ hebben. Eenmaal gewend aan het boogschieten gingen de scouts op jacht in het bos en konden hun vaardigheid oefenen op de (plastic) dieren die daar stonden.

Best wel vermoeiend al die activiteiten achter elkaar maar ….. geen onvertogen woord. De volgende activiteit was het opbouwen van de patrouilletenten en het sprokkelen van hout voor het kampvuur. Leuk om te zien hoe verschillend al die tenten zijn en scouting Margraten spande toch wel de kroon met hun Amerikaanse militaire tent van ongeveer 5,5 bij 11 meter. Kostte wel extra menskracht om deze tent op te zetten maar eenmaal ‘opgericht’ hadden waarschijnlijk alle scouts en stafleden daarin kunnen slapen.

Tijd om te gaan eten. Na al die inspanningen had iedereen toch best wel trek gekregen. Een friteswagen verzorgde het ‘diner’ en iedereen kon onbeperkt eten. Er is niet bijgehouden hoe vaak er teruggekomen was maar sommige scouts hebben zich behoorlijk kunnen uitleven. Was uiteraard geen probleem want hier was gekozen voor de formule van “all you van eat”

Na het eten moeten die calorieën er ook weer vanaf en in het donker gingen de scouts op pad naar de rand van de Brunssummerheide voor een avondspel. Ondertussen werd het kampvuur ook al ‘ontstoken’ zodat de later terugkerende scouts zich lekker bij het vuur konden warmen. De avonden in oktober zijn vaak niet de warmste en deze was daar geen uitzondering op. Lekker bij het kampvuur bijkletsen tot een uur of elf en toen werd het wel langzaam maar zeker bedtijd. Nog even nakletsen in de tent tot 23.30 uur en daarna “oogjes toe en snaveltjes dicht”.

De nacht verliep rustig en tegen half acht begon het zonnetje ons te verwarmen. Grote wokbrander op het vuur en spek erin. De door de scouts meegebrachte eieren, ze moesten er twee meenemen en er goed voor zorgen op weg naar de Heikop, werden hier even later doorheen gemengd en het spek-met-ei-ontbijt was klaar en daar werd ook goed gebruik van gemaakt (alles was op !)

Na het ontbijt was het tijd om alles op te ruimen en weer in te pakken. Toiletgebouw poetsen en het kampeerveld ‘millimeteren’ en ……. nog wat tijd over voordat we officieel gingen sluiten. Dus nog even een korte hike over de hei en mooi op tijd binnen voor het sluiten. Na de sluiting kon iedereen met een Arriva trein/bus kaartje weer terug naar huis en konden wij het weekend afsluiten.

Volgens jaar proberen wij weer een uitdagend en spannend evenement te organiseren zoals jullie nu wel onderhand van ons gewend zijn. Ook dan hopen we weer op een mooie opkomst van de scouts en hun staf.

4 SCOUTS EVENT 2022, DE DEELNEMERS AAN HET WOORD

4Scouts kamp

door Livia Muijters – Scouting Ulestraten

(Doe de volgende keer mee!)

In het station van Meerssen zijn we aangekomen met de auto. Iedereen was heel erg enthousiast voor het 4 scouts kamp! Maar eerst even uitgerust in de trein voordat we gingen lopen. Uiteindelijk bij het station Heerlen moesten we een paar grappige en leuke opdrachten doen zoals een lantaarnpaal klimmen of op de foto met een winkel medewerker.  Uiteindelijk aangekomen op het kamp met de hints die we kregen van de leiding gingen we meteen naar het bos. Heuvels afrennen en dingen verkennen zoals WiLdE hOnDeN aAn EeN LiJn. Iets later toen we terugkwamen gingen we ook meteen andere activiteiten doen. Die activiteiten waren: boogschieten, tokkelen, over een indianenbrug lopen en springen uit een boom! In de avond het Lampen Spel; we gingen naar het bos op een mooi plekje op het spel te spelen.  Als je niet weet wat het Lampen spel is dan is hier uitleg *Ok, stel je voor je bent in de bushbush en mensen zitten met zaklampen op je te schijnen. Jij moet de lampen proberen te ontwijken en niet gezien worden. Uiteindelijk moet je ONGEZIEN naar het middelpunt gaan en dan win je. *  Na het Lampen Spel was iedereen natuurlijk uitgerust dus kregen we patat van de frietenwagen! Iedereen wou natuurlijk friet want nou ja; het is lekker … (duh!) en écht  in de avond hadden we nog een klein kampvuurtje gemaakt om het gezellig te houden. In de koude avond nog slapen om ons klaar te maken voor de volgende dag.  Zondagochtend begon de dag al meteen met spek en ei als ochtend eten. Nadat we de tenten hadden opgeruimd hadden een paar mensen nog een kleine wandeling gemaakt door het gebied. Na die wandeling was tijd voor nóg een wandeling; terug naar station Heerlen! Weer 2.5 kilometer later op het station weer lekker met de trein naar huis. Scouting kampen zoals dit zijn echt altijd leuk om even iets te doen om alles uit je gedachten te krijgen en gewoon te ontspannen.

Hallo allemaal,

Het 4 scouts weekend was heel erg leuk. We gingen hiken en we begonnen bij het station Meerssen. We hadden een envelop gekregen en die maakten we open. Daar zaten foto's in en daarmee gingen we beginnen. We moesten 30 minuten in de trein zitten en toen kwamen we uit op Heerlen centraal. Daar waren er opdrachten bijvoorbeeld de slagroom op je gezicht. Dat was erg grappig. Toen gingen we lopen om 10.20 uur moesten we de volgende envelop openen. Daar zaten coördinaten in en met die coördinaten konden we de Heikop vinden, onze eindbestemming. Je had twee eieren meegenomen die onderweg niet kapot mochten gaan. Die van mij waren nog heel maar die van anderen niet. Bij de Heikop gingen we de tenten opzetten en daarna gingen we eten. Er kwam als avondeten een frietwagen langs. We gingen van klein naar groot staan de kleine kinderen mochten eerst en op het laatst waren de allergrootste. Daarna hebben we een spel gedaan. Je moest door de bossen in het donker omhoog kruipen zonder dat iemand je zag. Er stonden mensen met een zaklamp boven op de heuvel in een cirkel die gemaakt was van glowsticks. Als je in de cirkel kwam, zonder dat iemand je zag, kreeg je een stukje chocola. Mij is dat niet gelukt. In de avond was er een kampvuur gemaakt. Daar hebben we tot 23.00 uur ongeveer gezeten. De volgende dag kregen we als ontbijt spek met ei. Het ei was gemaakt van onze eieren die we moesten meenemen. Toen gingen we alles opruimen. Een deel van alle scouts werd opgehaald met de auto en het andere deel moest lopen tot aan het station Heerlen. Daar gingen we met de trein terug naar Maastricht. Ik vond het een topweekend! Een compliment aan de organisatie!

Groetjes, Evy Knubben  (scouting Anne Frank/Sint Jan Heer)

Het 4 scouts weekend.

Onze reis begon op het station in Meersen. We wisten nog niet waar we naar toe gingen maar toen kregen we een treinkaartje. Het was nog altijd spannend waar we naar toe gingen. In de trein hebben we een spelletje gespeeld en kwamen uiteindelijk op het station in Heerlen aan.

We mochten envelop 1 gaan open maken, het was een opdrachten lijst en we gingen die opdrachten tijdens het hiken doen. Maar eerst gingen we koffie en thee halen. Toen ging de tijd heel snel voorbij.  En we waren bijna bij de eindbestemming, en toen we daaraan kwamen gingen we naar een tokkel baan die de explorers hadden gemaakt voor ons. Dat was een beetje spannend maar wel leuk. We gingen door naar het pijl en boog schieten dat vond ik ook heeeeel leuk.  De meneer vertelde dat we moesten proberen in het bord te schieten dat was gelukt toen gingen we naar een paar beeldjes die leken op dieren en die moesten we proberen te raken.

Daarna gingen we een samenwerk spel doen en moesten we een parcours afleggen en je kon in een tuigje en dan werd je naar boven gehesen door de andere scouts. En als laatste gingen we met de boswachter mee en hij legde ons uit wat een vuursteen was en nog veel meer. Dat was de dag maar we waren nog niet klaar, we moesten onze tenten nog op zetten. Toen alles klaar was moesten we in een rij gaan staan van groot naar klein. En toen stond aan het einde van het terrein een frietenkar we mochten daar eten gaan halen. Nadat we hadden gegeten gingen we naar het bos en daar gingen we een bos spel doen. Het was een soort tikkertje met een zaklamp. Werd er op je geschenen dan was je af. Het was een superleuk weekend.

Beau (scouting Anne Frank/Sint Jan Heer)

Verslag 4-Scouts activiteit 2022

Sanne Hennekens scouting St. Franciscus Valkenburg

Wat hebben we allemaal gedaan in het weekend?

We begonnen de zaterdagochtend al vroeg in Meerssen bij het station (8 uur). Hier werden we in

groepjes verdeeld. De groepjes waren een mix van de diverse scoutingverenigingen en per groep

kregen we een brief met opdrachten. Vanaf het station gingen we met de trein naar Heerlen, waar

we begonnen  zijn met lopen richting Brunssum. Tijdens de wandeling moesten we zo veel mogelijk opdrachten uitvoeren (crazy 88) de opdrachten waren erg leuk. Op deze manier leerde we de mede scouts ook beter kennen. Zo een wandeling langs de Sibelco groeve kwamen we uiteindelijk aan bij de HEIKOP.  Hier was ook een heel programma voor ons voor de rest van de middag.  We gingen van een kabelbaan (zip line) gemaakt door explorers, boogschieten op ‘wilde dieren’, een leerzame wandeling over de hei en door een samenwerkingsparcour heen. Toen alle activiteiten klaar waren gingen alle scouts groepen hun tenten opzetten. Als avondeten kwam er een frietenkar, die frietjes en snacks smaken heerlijk na deze intensieve dag. Een aantal kinderen waren nog hout gaan sprokkelen zodat we in de avond gezellig rond het kampvuur konden zitten. voor het kampvuur dat we nog gingen maken. Voordat we aan het kampvuur konden zitten hebben we nog een avondspel gedaan op de hei. Dodenmansstraal met een parcours van breeklichtjes.

De volgende ochtend moesten we weer om 8u opstaan waarna we onze spullen hebben ingepakt en de tenten hebben opgeruimd. Hierna kregen we ons ontbijt spek en ei en boterhammen met wat lekkers. Hier waren de eieren dus voor nodig die we allemaal hadden meegesjouwd de vorige dag. Na het eten hebben we het terrein nog gemillimeterd zodat het weer schoon was na ons bezoek. We hebben tot slot nog met z’n allen afgesloten rond de kampvuurcirkel, en kregen we het insigne van de 4-scouts activiteit.

Het was een leuk weekend met leuke andere scouts!

Wat hebben we geleerd?

1. Leren samenwerken met andere scouts buiten onze eigen vereniging;

2. Dat dieren de zaadjes uit dennenappels eten;

3. Dat het veel inspanning eist om een zandheuvel op te rennen;

4. We hebben geleerd om met pijl en boog te schieten (niet op echte dieren uiteraard);

5. Dat de huls prikkelblaadjes heeft om zichzelf te beschermen.

Natuurlijk zijn er ook prachtige fotos gemaakt. Klik hierhier om ze te zien.

Groetjes en tot het volgende evenement op 7/8 oktober.